עו"ד לורה מישוק

הסכם הורות ללא זוגיות

עורכת דיו לעינייני משפחה

לא תמיד מתאפשר לאנשים להקים משפחה במובן ההגדרה היבש שהכרנו עד לאחרונה ומשכך אנו מוצאים עצמנו במצב בו ישנם אנשים המחפשים פרטנר לצורך הבאת ילדים, ללא צורך לניהול זוגיות

הורות משותפת

הסכם הורות ללא זוגיות הינו הסכם שנערך בין שני בגירים שאינם בני זוג (כמובן), במטרה משותפת להקים משפחה, כלומר להבאת ילד/ה משותפים ולגדלו כמשפחה ללא קשר למבנה הזוגי או המשפחתי ועל כך יפה המשפט "ביחד ולחוד".

מה זה הורות ללא זוגיות?

בעבר הכרנו תא משפחתי שהיה מקובל ונורמטיבי באותה עת- איש ואישה שמייחסים משפחה, בין אם בנישואין ובין אם חיים יחדיו כידועים בציבור.  כיום לא תמיד מתאפשר לגורם למצוא את בן/ בת הזוג לחיים ואלו יכולים להתקשר יחדיו לצורך הבאת ילד לעולם, תוך שבוחרים שלא לנהל תא משפחתי בהגדרתו היבשה.

למי נועד הסכם הורות ללא זוגיות?

כיום לא תמיד מתאפשר לאנשים להקים משפחה במובן ההגדרה היבש שהכרנו עד לאחרונה ומשכך אנו מוצאים עצמנו במצב בו ישנם אנשים המחפשים פרטנר לצורך הבאת ילדים, ללא צורך לניהול זוגיות, כשם שישנם זוגיות של חד מיניים (הומואים / לסביות) המבקשים להביא ילד/ים לעולם מבלי לפגוע באופן התנהלותם ואמונתם.

 

הנה אם כן, ההסכם נועד לאנשים שרוצים להביא ילד לעולם, לגדל אותו בהערכה, לדאוג ולמלא צרכיו ועם זאת – לא להיות בזוגיות בהכרח בשום שלב. בתוך כך, השניים נהנים מגידול משותף של ילד, כאשר כל צד מקבל אחריות משלו, בהתאם למוסכם בהסכם, בעוד הילדים זוכים בהורים שלא בהכרח מחזיקים בקרבה אינטימית, אך כן מחזיקים במחויבות אינטימית לשרת את הילד/ים כמיטב יכולתם.  שכן זוהי כל מטרת ההסכם.

הבאת הילד עצמו, יכולה להתרחש כדרך פונדקאות, הפריה חוץ גופית ושלל דרכים רלוונטיות אחרות, בנוסף "לדרך הרגילה" לייצר צאצאים. ההסכם עצמו נועד ליישר קו בנוגע לצאצא המדובר, ולהסכים מראש על דרך טיפולו.

מה זה הסכם הורות ללא זוגיות ולמי נועד?

במסגרת ההסכם, ההורים העתידיים המעורבים, חותמים על זכויות ותחומי אחריות הוריים, אל מול הילד שהם רוצים להביא יחד לעולם. לפי פסיקה משנת 2018 (תמש (פ"ת) 7569-05-17), בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה הגדיר או אישש שלא ניתן להגדיר יותר מזוג הורים, כאפוטרופוסים וכהורים כחוק לילד נתון. בייחוד לא, באם לילד יש כבר שני הורים מתפקדים ונוכחים. כך שבמסגרות בהם שלושה או יותר בגירים מתכנסים כדי להביא ילד לעולם, עד אשר תתקבל פסיקה או חקיקה חדשה – רק שניים מהנזכרים לעיל, יחזיקו בזכויות ההוריות לילד הנידון. עם זאת ככל דבר בקודש, היו יוצאים מהכלל בעניין.

 

משמעותו של הסכם הורות ללא זוגיות

הסכם הורות ללא זוגיות מגבש בתוכו את אופן התנהלות הצדדים להורות, במהלך תהליך ההיריון ולאחריו. הסכם מסוג זה, ראוי ורצוי שיכלול כל הסוגיות הנוגעות לקטינים כולל, זמני שהות של כל אחד מההורים העתידיים, מקום מגורים ומרחק מגורים האחד מהשני, גובה מזונות, ענייני החינוך, לרבות הזרם בו רוצים שהקטין יתחנך, התנהלות בעת חופשות, טיולים ואף בכל הנוגע לצדדים שלישיים כלומר הורי הצדדים.

הסכם זה יאושר בבית משפט לענייני משפחה ויקבל תוקף פסק דין ויש בו להגן על הצדדים, במקרה שצד מפר את ההסכם, באילו מהמישורים. פעמים רבות שוכחים צדדים כי מדובר לא רק במפגש רצונות לצורך הבאת קטין לעולם, אלא מדובר בהסכם באופן שחלים על הסכם זה הן דיני החוזים והן הדינים בתחום המשפחה.

 

לקבל הצצה צלולה לתוך הסכם הורות ללא זוגיות

עורך דין מקצועי ויסודי יניח על הדף את כל הדברים שעל בני הזוג להסכים ביניהם, כדי שתהיה בהירות למה הצדדים נכנסים, לפחות במידת מה. ניתן לחלק רבים מסעיפי ההסכם לשתי קטגוריות עיקריות. הראשונה היא משמורת רעיונית, בתוכה יהיו נא הסכמות הקשורות לחינוך, בריאות, דת וכיוצא בזה. היכן ילמד, מה יאכל, מה הגישה לטקסים דתיים וכן הלאה. והשנייה תהיה משמורת פיזית. במסגרתה יהיו נא הסכמות הקשורות למקום המגורים של הילד. מגיל ינקות, עד צבא ומעבר לזה.

כך שכפי שניתן לראות, ניתן להמשיך ולהעמיק לתוך ניואנסי ההסכם. היכולת להיעזר בעורכי דין שיודעים לכוון לסעיפים שעל ההורים להסכים ביניהם, יכולה לעזור להורים הפוטנציאליים לקבל מושג צלול על המסע המשותף שלהם מבעוד מועד. ניתן להמשיך את השיח על הסכם הורות ללא זוגיות, עם עורך דין מומחה לתחום, כדי לברר פרטים נוספים שיתכן ויצוצו בן צדדים מסויימים.

מה זה הסכם זוגיות / הורות ? לחצו וקבלו חשיבה משותפת לקבלת תוצאה מושכלת !
דילוג לתוכן