עו"ד לורה מישוק

הסכם /חוזה שלום בית – לבדו, או בתוספת הסכם גירושין?

עריכת הסכם שלום בית – מדוע ולמה

עריכת הסכם שלום בית לבדו, יכולה להתאים במצב בו שני זוג מעדיפים לנסות לשקם את מערכת היחסים מבלי לעשות את צעד הגירושין

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, מצד אחד – או הסכם גירושין לחוד (אם בכלל) והסכם שלום בית לחוד (אם בכלל) – זו השאלה. ואכן, יש זוגות שנפרדים ומעוניינים לעשות זאת באופן שלם, שליו ואחראי. לפני ההחלטה על הגירושין. ניתן לייצר ולערוך הסכם, במסגרתו מתרחש גישור על תנאי ותחומי האחריות בין בני הזוג. הדבר יכול להוות חלופה לגירושין, או כהתוויית ועריכת הסכם טרם מועד הגירושין. הסכם משפטי מחייב להתנהלות לאחר ההסכמה על הסכם הגירושין ובמיוחד לאחר מתן תוקף פסק דין להסכמות.

הסכם שלום בית לורה מישוק

עריכת הסכם שלום בית – מדוע ולמה

עריכת הסכם שלום בית לבדו, יכולה להתאים במצב בו שני זוג מעדיפים לנסות לשקם את מערכת היחסים מבלי לעשות את צעד הגירושין – כך שהם מייצרים ומנסחים ביניהם (בעזרת עורך דין) הסכם שלום בית בו יש הסכמות הקשורות לניהול משק הבית. לא מדובר בצעד טיפולי, אם כי, הסדר הפנימי יכול להוות צעד לריפוי ושיקום היחסים. ההסכם איננו מחייב משפטית, כאשר איננו כולל הסכם גירושין בחלקו השני, אלא עומד לבדו.

עריכת הסכם שלום בית תתייחס רק לנושאים שיש בהם מחלוקת רלוונטית לבני הזוג. בין אם מדובר על דרך קבלת ההחלטות ביניהם, ההתנהלות הפיננסית של משק הבית, היחסים עם הקהילה והמשפחה, חלוקות עבודות הבית, אחריות רכש משותף ואפילו נסיעות לחו"ל, טיפול בזוגיות עצמה וכן נושאים נוספים הרלוונטיים לכל זוג כיחידה.

 

עריכת הסכם שלום בית המכיל הסכם גירושין

עריכת הסכם שלום הבית תנוסח תחת הכותרת "הסכם שלום בית לחילופים גירושין", כאשר יהיה מדובר בהסכם הכולל בתוכו את הממדים המשפטיים של הסכם הגירושין. מדובר במצבים בהם הסכם שלום הבית מגיע במטרה להסדיר את המחלוקות בין בני הזוג. ההסכם יכיל חלק שני המתייחס לסוגיות הקשורות להסדרי ראיה, חלוקת נכסים, מזונות, מזמורת, רכוש משותף, וכן הלאה – שבני הזוג הסדירו ביניהם בהינתן הרצון להיכנס לתהליך גירושין.

 

יתרונות בעריכת הסכם שלום בית

עקב כך שמדובר בהמון אספקטים משפטיים, כמו גם ברצון בעריכת הסכם משפטי "שמחזיק מים" בבית המשפט, יהיה נכון לקבל שירותיו וליוויו של עורך דין המתמחה בדיני גישור וגירושין, ובתוקף כך לקבל המלצות, דיוקים ותמיכה ממשית בתכנון העתיד, מבחינה משפטית, של בני הזוג ומשפחתם. במסגרת תמיכה וליווי מטעם עורך דין, שני בני הזוג מקבלים את הבסיס והידע המשפטי המתבקש כדי לערוך את ההסכם, כאשר המטרה היא לאפשר לשניהם לשמר זכויותיהם המשפטיות.

שני בני הזוג מסכימים על מה שחשוב להם, מראש ולמפרע, ומקבלים מראש את האפשרות להיכנס להסכם גירושין באם ההסכם יופר. כך שזו משוכה אחרונה בקשר, מבחינה משפטית. שכן קיימת האופציה לעבור באופן חלק להסכם גירושין (באם מדובר בהסכם שלום בית לחילופין גירושין).

חסרונות בעריכת הסכם שלום בית

מטרתו של הסכם שלום בית, היא לתמוך בשיקום מערכת היחסים וכמו לאפשר לאנשים להגדיר מה הם התנאים בהם הם מעוניינים להמשיך את הקשר, או לחילופין, לעבור לתהליך גירושין. ועם זאת, לא ניתן לאכוף אותו באם לא מתקיים. אך במקרה בו מדובר על עריכת הסכם שלום בית "בלבד", הפרתו יכולה להוות ראיה משפטית במסגרת הליכים משפטיים הקשורים להליך הגירושין.

כאשר לא מדובר בהסכם שלום בית "בלבד", אלא כותרתו מכילה "לחלופין גירושין", החלק השני של ההסכם נחשב כהסכם גירושין שיכול להיכנס לתוקף משפטי באם הסכם שלום הבית יופר, מבלי צורך בערכאה משפטית כדי שההסכם יקבל תוקף ומשנה. על כן קיימת המלצה להיעזר בעורך דין מומחה כדי לוודא ששני בני הזוג אכן מסכימים לסעיף "הגירושין" בהסכם שלום בית מסוג זה.

להבדיל, בהסכם שלום בית "בלבד", יש צורך בהגשת תביעת גירושין כדי לאפשר להסכם גירושין להיכנס לתוקף. ואין בהגשת התביעה הפרה מן ההסכם.

 

טיפים בעריכת הסכם שלום בית (ולחילופין גירושין, או "בלבד")

דרך טקטית מעניינת לערוך הסכם שלום בית, היא מלכתחילה להכניס להסכם את כל הפרטים שהובילו את אחד מבני הזוג לרצות לפרק את הקשר. כלומר, "מה צריך לקרות", כדי שאותו אדם ירגיש יציב, בטוח ואוהב בתוך הקשר. מה יהפוך אותו למאושר, או לכל הפחות ישנה את סבלו. בהינתן תנאים אלו, האם אותו אדם יכול להמשיך בקשר? כי אם כן, זה בדיוק מה שעריכת הסכם שלום בית יכולה לאפשר. אם כי, לעתים יכולות להיות סיבות פסיכולוגיות מעמיקות יותר לרצון להיפרד, מאשר חלוקת תחומי אחריות קונקרטיים.

כאשר קיימת הבנה ברורה, שאם זה "לא יעבוד", בני הזוג ימשיכו הלאה. או כדרך הסכם הגירושין הקיים במסגרת עריכת הסכם שלום הבית, או כדרך הסכמה חדשה על הליך גירושין.

 

חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, שיתוף הלקוח בכל צעדי הדרך
דילוג לתוכן