עו"ד לורה מישוק

הסכם טרום נישואין וממון

עריכת הסכם טרום נישואין

טקטיקות ודרכים לעריכת הסכם טרום נישואין

עריכת הסכם ממון יכולה להיעשות מתוך מקום של כבוד הדדי והסכמה. ניתן לערוך את ההסכם בסיוע עורך דין המתמחה בדיני ממון, בעל הסמכה לערוך הסכם שכזה ובעל מיומנויות בהתווייתו והיכרות עם הניואנסים וההיבטים המשפטיים השונים הקשורים אליו

About-CTA-1.png

עריכת הסכם טרום נישואין, דהיינו, עריכת הסכם ממון הוא הסכם שניתן לערוך טרם נישואי הזוג במטרה להסדיר נושאים הקשורים דווקא לגירושין, באם אכן יבחרו השניים להסכים על גירושין בהמשך הדרך. הסכם שכזה לא מיועד בהכרח לבעלי הון וממון נרחב, אלא לכל זוג שרוצה להסדיר את זכויותיו כחוק בהינתן מקרה גירושין.

טקטיקות ודרכים לעריכת הסכם טרום נישואין


עריכת הסכם ממון יכולה להיעשות מתוך מקום של כבוד הדדי והסכמה. ניתן לערוך את ההסכם בסיוע עורך דין המתמחה בדיני ממון, בעל הסמכה לערוך הסכם שכזה ובעל מיומנויות בהתווייתו והיכרות עם הניואנסים וההיבטים המשפטיים השונים הקשורים אליו. בהינתן מקרה בו עריכת ההסכם, מתבצעת טרם מועד הנישואין, כל שמתבקש זו חתימתו של נוטריון או רושם הנישואין במועצה הדתית. אך אם הוא נעשה לאחר מועד הנישואין, הרי שהסכם הממון מתבקש לקבל תוקף בבית דין רבני או לחילופין בבית משפט לענייני משפחה.

יתרונות בעריכת הסכם ממון

היתרונות הגלומים בעריכת הסכם ממון, הם אלו המאפשרים לבני הזוג לדון לראש ולמפרע בנושאים מסוימים, באופן אמיץ, כנה, ברור ומכבד. ההסכם יכול להסדיר את חלוקת הרכוש המשותף, הרכוש המשותף לבני הזוג אותו צברו במהלך תקופת הזמן המשותפת שלהם, כמו גם הרכוש שכל אחד מהם החזיק בבעלותו טרם מועד הנישואין. עריכת הסכם טרום, או קדם נישואין יכול לסייע במניעת עימותים או מחלוקות, שכן התקבלו הסכמות מתוך מקום אחראי, בוגר ואוהב (אידיאלית). ואף אחד מבני הזוג לא מעמיד פנים שיש דברים מסוימים "שהוא אמור לקבל", או "לא אמור לתת".יש שיגידו שבני הזוג בכל מקרה חותמים על הסכם "טרום נישואין", כאשר הם חותמים על הכתובה. שעל פי מסורות מסוימות נחשבת להסכם נישואין מסוים. ועם זאת, גם אם מדובר במסורת או טקס מסוים, אין להניח שהיא תתפוס או תחייב מבחינה משפטית.  במסגרת עריכת הסכם טרום נישואין, ניתן להסדיר מחלוקות מראש ולמפרע ולהתקדם בקלות בתהליך הגירושין.  כל מחלוקת צפויה מראש כמו הוסדרה, ועל כן התודעה הצלולה דרכם חתמו על ההסכם יכולה ללוות אותם גם להליך הגירושין, כך שהסתיים מבלי הסחות ודרמות, במידת האפשר.

חסרונות בעריכת הסכם ממון

– לא מהווה תחליף להתנהגות בריאה בקשר או לחופש לבחור מחדש איך רוצים להסדיר את חלוקת הרכוש והזכויות

יש בעריכת הסכם, המון יתרונות, לאור כך שבמצבי פרידה, אפשר שיעלו המון רגשות מאתגרים שיערפלו את התפישה הנכונה. ובכך, בני הזוג לא בהכרח ידעו מה הם רוצים לתת או לקבל, אלא דווקא יפעלו מתוך מקום רגשי, לא מאוזן, ועל כן תהליך הגירושין מקבל את הכובד הרגשי שבני הזוג מביאים אליו. עריכת הסכם טרום נישואין לא תפתור את הרגשות הללו, אך היא לכל הפחות יכולה לאפשר סדר מסוים שאולי ימנע "סיבוכים", או "מורכבויות", שהשורש של כל אלו הוא פשוט הדרמה, והכאב הרגשי המצורף לתהליך.

עריכת הסכם ממון לא בהכרח תיגע בכל המחלוקות, וההסכמות שהיו רלוונטיות לתקופה אחת לא בהכרח יהיו רלוונטיות לתקופה אחרת. ובני הזוג תמיד יכולים לעשות טיפול רגשי כדי להימנע מלסבך את הקשר שלהם, בין אם במסגרת תהליכי גירושין ובין אם לאו. על כן, יש דרכים אחרות הן לשמור על החופש לשנות את דעתם והן לשמור על הסדר הפנימי בהתקשרות האישית שלהם, אחד עם השני.

דילוג לתוכן