עו"ד לורה מישוק

עורכת דין ומגשרת - דיני משפחה גירושין

קטין נזקק - נזקקות

מהי נזקקות ומה ניתן לעשות בנידון? כתבה זו תסקור את נושא "קטין נזקק", כמו גם תתייחס להתייחסות החוקית לעניין זה, ושלל אופציות שניתן לחקור בנושא.

הגדרתו של "קטין נזקק". לדברי החוק, מדובר בקטין שזקוק להשגחה. על כן המילה נזקקות. מדובר בקטין, שאפשר שתישקף לשלומו סכנה מהסוג הנפשי או הגופני

ילד בוכה

מהי נזקקות?

ראשית, נתחיל עם הגדרתו של "קטין נזקק". לדברי החוק, מדובר בקטין שזקוק להשגחה. על כן המילה נזקקות. מדובר בקטין, שאפשר שתישקף לשלומו סכנה מהסוג הנפשי או הגופני. ויש לאפשר לו לקבל השגחה, טיפול ואף הגנה. "קטין נזקק", הוא זה אשר חווה היעדרות, הזנחה טיפולית או ו/או אפילו חוסר מסוגלות מצד הגורמים האחראיים לעניינו. הגדרה נוספת, היא בהקשרים אחרים לרבות:

  1. פשיטת יד
  2. עיסוק ברוכלות ללא רישיון
  3. ביצוע עבירות פליליות שאין בהן העמדה לדין
  4. שוטטות
  5. מחייה במקום שיש בכך עבירה
  6. ההמצאות קטין תחת השפעה שלילית

וכו'. תפקידו של עורך דין, במקרה זה, הינו הבטחת שלום הקטן ומימוש זכויותיו למען הגנתו בדין. זאת כדרך ייצוג משפטי הולם, להורי הקטין ו/או לקטין עצמו.

מה ההליכים המעורבים בהגדרת סטטוס נזקקות?

בהינתן כך שקטין הוגדר כנזקק, ישנם גורמים שיכולים להיכנס לתמונה על מנת לסייע לו, כמו גם לגורמים האחראיים בעניינו, על מנת לתמוך ביצירת אלטרנטיבה שיקומית. הגורמים השונים כוללים פקידי סעד, המחזיקים בסמכות להתערב כמו גם להציע טיפולים לתמיכה בקטין, מניעת הידרדרותו והבטחת שלומו. באם הגורמים האחראיים ו/או הקטין לא מעוניינים לקבל את הטיפול, באפשרותו של פקיד הסעד להפנות את המקרה לטיפול בית משפט השלום לנוער.

מהי התנהלות מול בית משפט השלום לנוער?

עם הפניית המקר, אפשר יהיה להוכיח נזקקות ולתת צו שיחייב את הקטין בקבלת טיפול, ו/או את הגורם האחראי בהענקת הטיפול. במקרה זה, ההורים יהיו המשיבים, אך גם הקטין יכול להימנות מבין המשיבים לאור כך שישנה הנחה שהוא מבין את המצב.

גם בהינתן שהתיק עבר לטיפולו של בית משפט השלום לנוער, לא תהיה מניעה מהקטין או מהגורמים האחראיים לעניינו לקבל ייצוג משפטי. ישנם מספר עקרונות או דגשים שיש להציג כאן בעניין זה:

  1. על המשיבים (ההורים ו/או הקטין), להתייצב במועד הזימון בבית המשפט. היעדרות ההורים ו/או הקטין יכולה להקנות לבית המשפט סמכויות לדרישת הבאת המשיבים בידי המשטרה ואפילו לדון בנושא מבלי נוכחות המשיבים.
  2. מתפקידיו של בית המשפט, לבחון אם עילת הנזקקות אכן עומדת בהלימה עם הסטנדרט לקבלת הצו. באם תהיינה התנגדות לעילה, אפשרות שבית המשפט יבחר לזמן עדים שהוזמנו מטעם פקיד הסעד, כדי להשמיע את עדותם. גם ההורים והקטין יכולים להביא עדים מטעמם.
  3. פקיד הסעד יכול לצרף תסקיר אשר יפרט את הסטטוס האישי, המשפחתי והסוציאלי של הגורמים האחראיים והקטין. זאת, מלבד הבאת והזמנת עדים.
  4. לקטין ולגורמים האחראיים אפשרות להשמיע את קולם, ובהינתן החלטה לראות את הקטין בסטטוס נזקקות אפשר שתיבנה תוכנית שיקומית עבור הילד.

   

לסיכומו של דבר,

נדמה שעילת הנזקקות נועדה לסמן קטינים ולהגיש להם עזרה, גם אם ההורים והגורמים האחראיים לא הכי מעוניינים בכך. לכל צד, הן לצד שתובע לקבלת העילה והן לצד המתנגד לה, אפשרות לקבל ייצוג משפטי על מנת להציג את התמונה המלאכה, ככלות הניתן, בבית המשפט ולממש את הזכויות כדין לטובת הקטין. לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא, ניתן להשאיר פרטים.

חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה, שיתוף הלקוח בכל צעדי הדרך
דילוג לתוכן